archief


Terug naar lijst

In een van de oudste wagens zit je zoals in het Britse Lagerhuis recht tegenover elkaar.  Een passende situatie voor voormalige volksvertegenwoordigers. Ondertussen had ook wethouder Robert van Asten (naast Catrina van Herwaarden) zich bij ons gevoegd.  In de tijd van gebruik moest je wel s’winters een warme jas aanhouden, want verwarming ontbrak nog. De wethouder informeerde ons over zijn plannen voor het fietsverkeer (verbeter kwaliteit paden, meer ruimte en meer stallingen) en uitbreiding light rail naar Binkhorst en Westland (als rijk voldoende mee financiert)

Bovenstaand  voertuig is van 30 jaar later. Het was ook geschikt voor omschakeling van voor en achterkant, kan dus gewoon terug rijden. Bij de stoelen met een rug leuning kan die de andere kant op gezet worden.  In die tijd liepen er lijn naar Leiden, Katwijk en het Westland. Maar nieuwere trams hierna werden besteld in de verwachting dat trams wel uit het straatbeeld zouden verdwijnen.

Als het op de grond staat zie je dat zo, stroomafnemer (pantograaf) toch wel een gevaarte is. Boven op de tram voorzien van een 600 volt gelijkspanning en dat is de reden dat bij een ontsporing niemand de tram mag verlaten voordat de stroomafnemer ontladen is.

Na de rondgang de rit dor de stad met een iets moderner voertuig, waarin mijn leeftijdgenoten en ik nog gereden hebben.

De catering in de het museum was afgezegd, dus werd er in de tram een ledenvergadering gehouden. Met een minuut stilte voor hen die ons ontvallen waren en een oproep om zich als kandidaat voor het bestuur te melden.

Door het ontbreken van de catering ging een deel van ons gezelschap alleen naar het museum terug voor ophalen van hun persoonlijk voertuig. Een ander deel stapte uit bij het stadhuis om bij ‘Ma-Zo’ brasserie onder genot van een hapje en drankje na te praten.

 Gewoonlijk ontbreekt uw verslaggever op foto’s  in het verslag aangezien die ook de fotograaf is. Deze keer ben ik met medewerking van D. De Jong wel te zien.

De voorjaarsbijeenkomst van onze vereniging was eigenlijk een reis naar het verleden: het Haags Openbaar Vervoer museum. In het bestuur is getwijfeld over de inzet van bussen vanaf het stadhuis, omdat je het museum met 3 tramlijnen kan bereiken. Maar vanwege automobilisten onder onder ons die per se willen beginnen in hun eigen voertuig en parkeerproblemen nabij het museum hebben we toch maar bussen besteld.

De foto links is van de oud collega’s die toch maar rechtstreeks gingen. Daar was overigens ook een auto bezitter onder, die een heel eigen oplossing voor de parkeerproblemen had.  

Boven: Ontvangst door de heer Koch, voorzitter van de vereniging die het museum beheert. We klommen daarna in verschillende oude tramstellen.

28 juni 2019   Bezoek aan Haags OV-museum